CEEI Castelló apropa als empresaris la Responsabilitat Social Corporativa
Empresaris i experts coincideixen en el fet que l’RSC és un nou nínxol per a diferenciar-se i crear valor
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Castellón (CEEI Castellón)
Publicado el lunes, 02 de noviembre de 2015 a las 14:13
CEEI Castelló ha acollit una jornada sobre Responsabilitat Social Corporativa amb l’objectiu de fer conéixer un nou model de gestió empresarial sostenible. Els més de 40 assistents han conegut experiències d’empreses i experts que ja han integrat l’RSC en les seues empreses.
La jornada ha començat amb la presentació de Martha Rodríguez, de la Fundació Étnor, qui ha presentat el concepte de Responsabilitat Social des d’una perspectiva ètica, així com la Mesa d’RSE de Castelló. Rodríguez ha parlat dels tres principals models existents de Responsabilitat Social i dels quatre nivells que la formen: l’econòmic, el legal, el social i el moral. Per a Rodríguez, el més important a l’hora de tractar la responsabilitat social és donar al grup d’interés afectat l’oportunitat de poder expressar què necessita i quines expectatives i quins interessos té. És imprescindible que hi haja un diàleg just en el qual puguen participar tots els afectats, a més de simetria en la informació i que no hi haja coacció.
Posteriorment ha intervingut Raquel Gómez, CEO en Objetivo Cero, empresa de prestació de servicis en auditoria i comunicació en el àmbit de la sostenibilitat. Per a Gómez existeix un clar nínxol de mercat basat en la sostenibilitat ambiental i una àmplia possibilitat d’innovar de manera sostenible. L’experta ha destacat el naixement de la figura de l’emprenedor verd, el qual permet aprofitar una oportunitat del mercat i obtindre'n avantatges, com per exemple diferenciar-se en el sector, una major probabilitat de finançament per part dels inversors, una millor relació amb els stakeholders o una imatge més responsable i atractiva.
Per tal de donar suport a la seua intervenció, l’empresària ha presentat alguns casos reals d’èxit mitjançant els quals ha posat de manifest que és moment d’apostar per un nou model empresarial més responsable i que tinga en compte no només els beneficis econòmics, sinó també el valor social i l'aportació mediambiental.
A continuació ha pres la paraula Saúl Viciano, CEO en Branding Road, agència de comunicació i publicitat, qui ha comentat com una microempresa pot aplicar l'RSC al seu entorn. Viciano ha explicat que la importància radica en el fet de realitzar xicotetes accions ben planificades per tal de garantir resultats.
D’altra banda, el director de Castellón Fremap, Félix Ortega, ha compartit amb els assistents el punt de vista de l'RSC d’una gran empresa. Ortega ha destacat que l’RSC és un compromís voluntari i responsable més enllà de les obligacions legals; una necessitat que té la societat per tal d’avançar dia a dia.
Ortega també ha comentat el model de negoci Fremap, el qual ha incorporat un compromís amb l’RSC basat en la gestió empresarial transparent, la prevenció de riscos laborals i de l’assetjament laboral, la igualtat, l'estabilitat en el treball, la solidaritat i el voluntariat, així com la confidencialitat de dades, la cura del medi ambient i un diàleg continu; prendre mesures d’RSC reverteix en els beneficis de l’empresa, però també en la seua cadena de valor.
Les presentacions han finalitzat amb la intervenció de Pablo Losada, gerent de desenvolupament de Grupo Eulen Castelló. Losada ha parlat de la importància de l’RSC per a una empresa multinacional present a 14 països, i ha posat de manifest que l'RSC serà part fonamental de les empreses i que ha de ser piramidal: el màxim responsable de l'entitat ha de ser el primer implicat per tal de poder transmetre el valors a la resta de l'equip.
Per al ponent, els pilars fonamentals de l’RSC són la fe en la iniciativa privada, el respecte de la legalitat vigent i de l’ètica professional, la sensibilitat cap a les carències socials, una permanent atenció a les demandes de la societat, el continu respecte pel medi ambient, la focalització en la satisfacció dels clients i la vocació d'innovació creativa i lideratge. Losada també ha destacat la importància de realitzar auditories i aconseguir certificats que proven el benfer en termes d’RSC, ja que cada volta més se cerquen partners compromesos amb esta pràctica.
02/11/2015 14:13 | paloma
Centro Europeo de Empresas e Innovación de Castellón (CEEI Castellón)