Cerrar

es | val   

Com assegurar la rendibilitat del teu negoci d’una manera senzilla

Publicado por JoelPintoRomero
domingo, 13 de enero de 2019 a las 09:24

Mostrar ampliado

empresa rentable

empresa rentable

Quina és la teua idea d’un negoci rendible? Eres dels que pensa que un negoci per a ser rendible, ha de ser gran?

L’idea no és fer un tractat per a parlar del concepte de “rendibilitat d’un negoci” tal i com ho definixen els llibres o els grans professionals dedicats al tema ja que no és la meua especialitat. No obstant, com a emprenedor que sóc, entenc que és important saber què volem dir quan parlem de “rendibilitat” del negoci per a que siga possible orientar la nostra forma de gestió i aprendre a tomar les decisions que faça falta quan siga necessari. És important que independentment  del punt de vista, qualsevol negoci o projecte emprenedor, estiga orientat a la rendibilitat.

M’agradaria, aleshores, revisar amb tu el concepte de “rendibilitat” i com hauríem d’entendre’l els emprenedors ja que és comú que aquests tipus de conceptes es barregen amb idees que portem al cap. Normalment es confon el fet de “ser exitós” o “popular” amb “ser rendible”. D’altra banda, rendible es confon amb “molta facturació”; facturació s’iguala amb volums i tota aquesta barreja ens porta a la persecució d’uns objectius que, encara que pogueren parèixer molt bons, simplement no ens em plantejat de la manera correcta”

 

Comencem, aleshores, pel principi, què significa ser rendible?

Segons la definició del propi diccionari de la RAE:

“Rendible” significa “que produeix renda suficient o remuneradora” i per remuneradora s’entén alguna cosa que “genere guany”

Segons la wikipedia, “la rendibilitat és la capacitat de produir o generar un benefici addicional sobre la inversió o esforç realitzat”

Si prestes un poc d’atenció, la definició és realment senzilla: un negoci rendible és un que produeix guany i serà més o menys rendible segons produïsca més o menys guanys pel que fa als diners o esforç invertit.

 

Per què ens confonem quan parlem de rendibilitat?

Agafarem com a exemple una empresa gran, amb una nòmina de diversos milions, una gran quantitat de treballadors, amplies oficines, que ha aconseguit facturar en un any la suma de 200  milions d’euros, amb uns gastos totals de 175 milions. En aquest cas, parlem d’una empresa que genera un guany net de 25 milions d’euros, impressionant, cert? Són nombres que impressionen a qualsevol, nombres grans, d’eixos que costa, inclús, pronunciar.

Desviarem ara l’atenció per a centrar-la en una petita empresa de la teua ciutat, que té una modesta facturació de solament 150 mil euros a l’any, amb uns costos totals que estiguen per l’ordre dels 100 mil euros.

Aquesta petita empresa local genera solament 50 mil euros de guany a l’any.

 

Dels dos, quina consideraries que és el negoci més rendible?

Si fem cas a les primeres impressions i ens guanyen els grans nombres, parlar d’un guany anual de 25 milions d’euros sona a moltíssim. Certament són grans nombres i la seua rendibilitat és d’un 14%, una xifra gens menyspreable. Com calcular aquest percentatge de rendibilitat?

Simplement has d’agafar el guany obtingut per l’empresa o el negoci durant el període de temps que estàs analitzant, el dividixes entre els costos totals i el multipliques per cent. Ara farem el mateix càlcul per al petit negoci local, què obtenim com a resultat?

Resulta que el nostre “petit negoci local” amb uns nombres xicotets, ha tingut una rendibilitat del 40% durant el període analitzat. 40%, quasi triplica la rendibilitat de la nostra gran empresa!

 

Et fixes ara perquè es tan fàcil confondre’s?

La primera cosa que hem de tenir en compte és que els nombres poden crear en nosaltres una falsa expectativa: el simple fet de facturar milions d’euros no està directament relacionat amb una empresa exitosa i rendible.

Si, els nombres poden ser impressionants però no són res més que això: nombres que hi ha que situar al seu context i analitzar com s’ha de fer.

La segona cosa que hem de tenir sempre present és que el teu negoci serà més o menys rendible segons siga el tamany del guany que produeix si el comparem amb allò que costa produir-lo. No te res a veure, el tamany que tinga el teu negoci, ni el nombre de treballadors ni el tamany o modernitat de les teues oficines. La rendibilitat és senzillament un tema de nombres, es a dir, els diners que queden després de cobrir tots els gastos i la relació existent entre ells.

És un tema de nombres solament i es pot calcular de forma senzilla:

  • Agafa el total de les teues vendes per a un període específic
  • Para el mateix període, suma tots els diners que et va costar l’operativa del negoci. Tot, no et deixes res sense ficar.
  • Resta a les teues vendes totals la sumatòria dels teus costos, així obtindràs el teu guany net.
  • Dividix el teu guany net entre els costos totals del període i multiplica per cent.
  • Eixe és l’índex de rendibilitat del teu negoci.

 

Si el resultat és positiu, vas per un bon camí i estàs guanyant diners. Si,  pel contrari, el resultat no és positiu, aleshores, és el moment de parar i revisar les coses, veure què pot estar fallant i tomar les decisions que siguen necessàries.

Recorda que els negocis han de guiar-se per nombres i no per emocions.

La quantitat d’esforç que li poses, les hores treballades, la quantitat d’idees que poses en marxa… es a dir, tot el que faces es justifica i té sentit solament quan el teu negoci és rendible i et genera un guany lo suficientment important com per a que valga la pena.

No et deixes enganyar per la il·lusió dels nombres grans, del tamany de l’empresa o les aparences.

Fins el més petit dels negocis locals pot ser extraordinàriament rendible si els nombres són gestionats de forma correcta.

Recorda que un negoci és més rendible no perquè facture més, sinó perquè genera mes guanys pel que fa a la quantitat que costa produir-los.

5.968 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO