Cerrar

es | val   

Per a escoltar activamente, primer hem de callar

L’escolta activa és una aptitud social imprescindible en els negocis

García Saura

García Saura

Publicado el jueves, 26 de enero de 2017 a las 11:29

Mostrar ampliado

Escucha activa

Escolta activa

Tenim dues orelles però només una boca. Aleshores, per què parlem més que escoltem? I quan ho fem, ho fem activament, és a dir, amb tots els nostres sentits enfocats cap aquell que parla i allò que ens conta? Recordem que la comunicació també és no verbal. Vegem el que no són paraules: to de veu, gestos corporals, emocions...; amb uns percentatges sobre el total de les formes de comunicar bestials:

Veu (to, projecció, entonació, ressonància, etc): 38 %

Llenguatge corporal (gestos, postures, mirades, respiració, etc.): 55 %

(I la resta, clar, el verbal: les paraules: només un 7 %.)

L'art de la conversa radica en estar interessat, no en ser interessant. Això és escoltar de forma activa!

 

Les etapes de l‘escolta activa com a part d’una relació empàtica

  • La proporció correcta:
    • Dues oïdes
    • Una boca
  • Mantindre el contacte visual
  • Prendre notes: ajuda a la memòria
  • No terminar les frases de la resta
  • No prendre conclusions precipitades
  • Responga!: «Sí... ja veig..» Assentir...
  • Evitar jutjar
  • Formular preguntes quan no entén
  • Formular preguntes essencials
  • Detindre’s abans de respondre: els silencis

 

Què ens diuen alguns experts

  • La intel·ligència emocional és molt útil en la direcció d’equips de treball. I dins d’ella, l’habilitat social es caracteritza per saber fer un bon ús de les emocions en una relació i interpretar adequadament les situacions i les connexions socials, interactuar sense dificultats, utilitzar estes habilitats per persuadir i dirigir, negociar i resoldre disputes, per a cooperació i el treball en equip. La comunicació és una de les aptituds de l'habilitat social que formen la intel·ligència emocional en ella mateixa; dins d'ella, una faceta molt important és ser capaç d'escoltar activament.
  • Daniel Goleman, al seu llibre sobre intel·ligència social, ens diu que totes les emocions són socials. Resulta impossible separar la causa d’una emoció en el món de les relacions, perquè són les relacions socials les que mobilitzen les nostres emocions.
    • Ens parla de la sintonia com a part d’una consciència social. Sintonia és escoltar de manera totalment receptiva; connectar amb la resta.
    • L’escolta vertadera m’obliga a sintonitzar amb els sentiments de la resta.
    • Prestar una atenció deliberada és la millor forma de fomentar el rapport.

Este concepte nou de rapport mereix una reflexió per separat. Però puc avançar que es tracta d’una espècie de «dansa biològica», segons l’expressió utilitzada per Goleman, i només existeix entre els éssers humans, ja que està present en qualsevol relació afectuosa, compromesa i amable. Les decisions que prenen les persones implicades són més creatives i eficaces.

És una sensació que enforteix els vincles interpersonals, i és veu afavorida per una atenció plena.

Per concretar: en tota relació interpersonal, per tant, hem d’escoltar activament si volem sintonitzar amb el nostre interlocutor. Això requereix atendre plenament el que ens està comunicant, tant verbalment com de forma no verbal.

 

5.827 visitas

Utilizamos cookies propias y de terceros para ofrecerte toda la funcionalidad y una mejor experiencia, obtener estadísticas de tráfico, analizar el uso de la web y mejorar nuestros servicios.
Tienes disponible aquí nuestra política de cookies.
Puedes aceptar todas nuestras cookies pulsando el botón 'ACEPTAR' o configurar aquí tus preferencias.

Estrictamente necesarias +

Estas cookies son necesarias ya que permiten que el sitio web funcione correctamente, no se pueden desactivar.

Estadísticas +

Son las cookies que utilizamos exclusivamente con fines estadísticos para poder analizar cómo los usuasrios hacen uso de la web. Recopila información anónima tal como el número de visitantes del sitio, o las páginas más populares. Activar estas cookies nos permite seguir mejorando.

Funcionales +

Estas cookies son necesarias para el intercambio y presentación de contenidos de plataformas externas como youtube o de redes sociales como facebook, twitter o linkedin.

Marketing y publicidad +

Estas se utilizan para crear perfiles de usuario y analizar la efectividad de campañas publicitarias o para rastrear al usuario en un sitio web o en varios sitios web con fines de marketing similares..

GUARDAR AJUSTESACEPTO